مدیر کل موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف گفت : طرح سراسری مودت با هدف جلب مشارکت مردم در عمران و آبادانی بقاع متبرکه همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) اجرا می شود.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حمید عسگری سوادجانی، مدیر کل موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه طرح «ضیافت الهی» در 2188 امامزاده و بقعه متبرکه در حال برگزاری است ، اظهارداشت: یکی از اهداف اجرای این طرح اجرای امینانه نیات واقفان است ، برخی از موقوفات با نیت اطعام روزه داران ، اجرای برنامه های قرآنی ، برگزاری جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) و برنامه های شب قدر و ... وقف شده اند که یکی از اهداف طرح «ضیافت الهی»اجرای این نیات واقفان خیراندیش است.
 
وی با اشاره به اینکه طرح سراسری مودت با هدف جلب مشارکت مردم در عمران و آبادانی بقاع متبرکه همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) برگزار می شود ، افزود : این طرح با حضور خیران ، واقفان و علاقه مندان در راستای بازسازی، توسعه ، عمران و آبادانی امامزادگان برگزار می شود
 
وی جمع آوری نذور را طبق قانون از وظایف هیات امنای امامزادگان دانست و افزود : طبق مقررات، سازمان اوقاف می تواند برای مدیریت و انجام امور بقاع متبرکه شخص یا اشخاص متدین ، معروف به امانت داری و ولایی را به عنوان هیات امنا و امین منصوب کند که یکی از وظایف مهم این افراد جمع آوری نذور و عواید برای هزینه کرد درهمان بقعه است.
 
وی اضافه کرد : بقاع متبرکه بصورت خودگردان و درآمد- هزینه از محل نذور و هدایای ضریح و صندوقهای نذور اداره می شود.
 
عسگری با اشاره به اینکه بودجه دولتی خاصی به امامزادگان و بقاع متبرکه تعلق نمی گیرد ، تصریح کرد : نذور بقاع متبرکه نیز تکافوی نیاز گسترده این اماکن را برای توسعه فعالیت های عمرانی نمی دهد لذا در این راستا سازمان اوقاف برای استفاده از ظرفیت خیرین و توسعه سطح مشارکت های مردمی در عمران و آبادانی بقاع متبرکه طرحی را به عنوان «طرح مودت» در امامزادگان کشور برگزار می کند.
 
مدیر کل موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد : در قالب این طرح و در کنار عواید و نذور ، بطور متوسط در هرسال مبالغی برای هربقعه از کمک های مردمی تأمین می شود که شامل کمک های غیر نقدی و تبرعی از قبیل کارگری و بنایی افتخاری ، اهدای مصالح و ساختمان و تجهیزات و کمک های نقدی مقید عمرانی ، فرهنگی و مدیریتی (جاری) است که برای پیش برد عملیات عمرانی و زیرساخت های بقاع متبرکه ، امور فرهنگی و جاری بقاع استفاده می شود.
 
وی با اشاره به فرآیند اجرای طرح مودت افزود : براساس دستورالعملی که به استانها ابلاغ شده است ، مراسم طرح مودت در سالروز میلاد امام حسن (ع) در نیمه ماه مبارک رمضان بصورت نمادین و در دیگر مناسبتها و برنامه های ویژه مانند آیین غبارروبی و ... ، با دعوت از خیرین ، مسئولین و مردم در بقاع متبرکه برگزار می شود .
 
مدیر کل موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با ارائه گزارشی از عواید جمع آوری شده طی سه ماهه سال 95 تاکنون تصریح کرد : براساس برنامه سالیانه اجرای طرح مودت ، گزارش سه ماهه سالجاری نذور جمع آوری شده بقاع متبرکه در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه حاکی از استقبال گسترده مردمی از این طرح بوده است که عمدتا نقدی است و برخی نذور نیز بصورت اهدای غیرنقدی مصالح ، تجهیزات و ساختمان پس از انجام کارعمرانی طی فرایندی ارزشگذاری ریالی شده و در سامانه جامع ثبت شده است.
 
وی در پایان با اشاره به استانهایی که تاکنون بیشترین رقم ریالی را در این طرح جمع آوری کرده اند ، گفت : استانهای قم ، ایلام و خراسان رضوی بیشترین میزان را در طرح مودت جمع آوری کرده اند.
/2759/